torsdag 28. august 2014

Nå er høsten her

En lang og fin sommer er på hell, og høsten har meldt sin ankomst.
Det er for kaldt å gå på stranda, men det er mye annet koselig man kan gjøre.
Høsten er ikke bare slutten på sommeren, men begynnelsen på en ny og spennende tid.
Jeg kommer til å skrive endel tips til aktiviteter vi kan gjøre med barna her fremover.
De trenger ikke dyre inngangsbilletter eller masse dyrt utstyr for å ha det gøy de.
Det finnes tusenvis av ting vi kan finne på som er helt gratis.

Mine barn liker godt å lete etter mat i skogen.
Vi plukker kantareller, traktkantareller og kremle som de liker godt begge to.
Av de lager jeg soppstuing som jeg fryser ned i porsjonspakker.
Stek soppen i smør med salt og pepper. Ha i litt mel, og spe med melk til det blir passe tykt.

Finner du ikke nok til å fryse ned, er det også godt å steke de sammen med oppklippet bacon.
Skulle jeg laget dette bare til meg, så hadde jeg hatt løk også i, men det liker ikke ungene mine.
Når dette er stekt kan du ta det ut av stekepanna og lage "fattigmannssaus".
Bruk fettet som er igjen, og gjerne litt ekstra smør. Ha i litt mel og spe med vann.
Denne sausen skal være ganske tykk. Klipp opp gressløk og rør inn.
Dette serveres sammen med nye poteter, gjerne fra egen hage.

Ellers plukker vi selvsagt blåbær, tyttebær og bjørnebær. Noe blir syltetøy, 
og endel blir bare fryst ned som de er for å brukes til smoothie eller kaker senere.
Hele frossne tyttebær er også kjempegodt å ha i villtgryter, gjerne sammen med knuste einerbær.


Ha en fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar