onsdag 10. desember 2014

Kjøpestopp

2015 skal bli et nesten kjøpefritt år for meg.
Mat må man selvsagt ha, men også det skal begrenses. 
Jeg skal tømme fryseboksene og spiskammerset helt.
Ungene vokser ifra og sliter ut både klær og sko, så de skal selvsagt få det de trenger.
Men mye klær kan arves eller kjøpes brukt, og vi er så heldige å ha en fin bruktbutikk i nærheten. 
Den heter "En hjelpende hånd". Den drives av frivillige, 
og alt overskuddet derfra går direkte til Stine Sofie stiftelsen.
De har mye fine, og ikke minst billige og rene klær.
Jeg har altfor mye klær og sko, og det tror jeg de fleste andre også har.
Det samme med interiør og ting til huset, jeg trenger ingenting nytt.
Jeg skal tenke meg om flere ganger før jeg kjøper noe, og kun kjøpe det aller nødvendigste. 
Ingen klær, sko eller sminke til meg, og ikke noe dill til huset. 
Det at ting er billig, betyr ikke at jeg trenger det!
Jeg tror nesten også jeg skal klare meg uten å kjøpe vaskemidler og hygieneartikler.
Jeg har jo fyllt opp spiskammerset med slike ting også.
Min eks mann reiser endel i jobben sin og har mange hotellovernattinger i løpet av et år. 
Han tar med seg hjem de små flaskene med shampo og dusjsåpe.
Disse bruker sønnen vår til dusjingen etter gymtimene på skolen.
Jeg har planer om å få malt huset til neste år, men jeg kjøper et spann med maling når jeg har råd,
eller hvis de er på tilbud. På den måten så blir det ikke så mye å ut med på en gang.
Jeg skal nok få kjøpt de siste spannene jeg trenger før nyttår.
Målet mitt er å spare 25.000 i 2015. For mange høres det sikkert lite ut, 
men for meg som har nesten tom bankkonto hver måned, er det mye penger.
Dette skal selvsagt spares i tillegg til det jeg sparer på bøssa og på visakortet fra før.
Jeg kommer til å putte de pengene jeg sparer i konvolutter, og legge de i safen til mamma og pappa.
Jeg skal ikke holde tellingen, så det kommer til å bli en overraskelse 
for meg om et år når pengene skal telles opp.


 Ha en fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar